Centrul de Proiecte
Timișoara
Cultură

Transbordări mediale

Perioada
iunie-noiembrie 2024
Valoarea bursei
19.500 lei

Pe parcursul ultimilor ani, Aura Bălănescu a dezvoltat cercetare în domeniul artei media, având la bază teza de doctorat Sculptura Media (2010) și o cercetare ulterioară desfășurată pe parcursul a peste 10 ani de experiență teoretică și practică materializată în cartea doctorală - Opera Media Transis, construită ca un corolar al transformărilor majore pe care procesualitatea artistică tradițională le-a suferit prin prisma electricității și telecomunicării. În contextul conferințelor internaționale la care a participat pe această temă, a devenit conștientă de importanța locului din care provine, pentru a crea o imagine relevantă asupra necesității cercetării. În perioada 2020-2021, în context pandemic, împreună cu Miki Velciov și Cosmin Haiaș, a înființat platforma Tehnoarte (devenită asociație în 2021) pentru cartografierea artei tehnologice la Timișoara și conștientizarea importanței sale în context internațional.

Cercetarea a pornit de la primele experimente de electrificare stradală manifestate în același timp la Timișoara și în Coreea. Totodată, a avut în vedere prima generație de pictori-fotografi care practicau extinderile mediatice ale picturii prin utilizarea camerei foto în timp real cu Europa. Grupul Sigma avea să utilizeze tehnologia analogică în conformitate cu tendințele internaționale ale unor mișcări precum Fluxus, ca o formă de rezistență prin cultură în fața regimurilor totalitare de stat sau capitaliste. Generația inginerilor politehnici ai anilor 1970 avea să creeze o performanță tehnică deosebită la limita cu estetica – acele memorii țesute manual care au stat la baza computerului alfa numeric. Toate aceste forme de utilizare creativă a tehnologiei, dar și a unei conștiințe tehnologice specifice, au racordat arta timișoreană la fenomenul globalizator al unei arte de interferență între genuri, medium-uri, tehnologii extrem de actuale, dar au creat și un specific local fără precedent la nivel național. Cartografierea artei tehnologice la Timișoara este astfel importantă, fiind identificate pe parcursul a peste un secol cel puțin 12 generații de artiști care interferează cu domenii diverse și inovează la limita tehnologică, pornind de la fotografia pictată până la machine learning etc.

Cercetarea în domeniul artei media pe care a realizat-o Aura Bălănescu s-a materializat în cadrul Muzeului Național de Artă Timișoara, unde a curatoriat instalația I, Human de Saint Machine (2023) ca parte a proiectului Baroque Reloaded (Bidbook TM2023). În anul 2023, a fost invitată să conceapă pentru anul universitar 2023-2024 un curs dedicat secției de foto-video / licență a Facultății de Arte și Design din Timișoara. Bursa Energie 2024! va contribui la transbordarea practicii Aurei Bălănescu în domeniul artei media către artiștii în formare, către artiști și platforme de producție artistică și către publicul larg, în același timp va contribui în mod activ la dezvoltarea unor pachete educaționale pe marginea cercetărilor sale și a unor elemente de infrastructură teoretică și practică viabile în timp.

Aura Bălănescu explorează schimbarea de paradigmă a procesualității artistice prin prisma tehnologiei electricității și telecomunicării, contribuind la definirea teoretică și practică a statutului operei de artă media ca un corolar al interferențelor dintre artă, știință, tehnologie, dar și al transmediale și multiperceptive determinate de augmentarea tehnologică cu impact major asupra artei (o opera media integralis diseminată în rețeaua telecomunicării), dar și asupra vieții de zi cu zi (un homo integralis imersat într-o realitate translocativă). Cercetările sale au fost prezentate în cadrul unor platforme new media, precum Doors–Digital Incubator for Museums, Ars Electronica Linz (2022), Br41n.IO Hackathon, Ars Electronica Linz (2019), și în contextul unor conferințe internaționale, precum Zip-Scene Analogue and Digital Immersive Environments, MOME Universitatea de Arte și Design Budapesta (2018), Light Edu Symposium, Facultatea de Arhitectură și Urbanism Timișoara (2018), Stereo & Immersive Media, Lusofona Universitatea de Științe Umaniste, Tehnologie și Comunicare Lisabona (2018), Media Art History, Science and Technology, RE:TRACE, Universitatea Dunărea Krems (2017) și RE:NEW, RIXC Center for New Media Art Riga (2013). Instalațiile sale, de la reprezentări stereoscopice până la instalații digitale interactiv-imersive, au fost prezente în expoziții, precum Layers of Reality, Institutul Cultural Român New York (2023), Hiperestezia-Art Encounters Biennial Timișoara (2023), Oasis. Green Identity, STPT Timisoara (2021), Convertible Structures, Fusion AIR București (2021), The Use of Man-Art Danube Novi Sad (2018), Elektro Arts Cluj (2018), Baroque II Urban, Muzeul de Arta Timișoara (2018).


Distribuie
Este utilă această pagină?