Centrul de Proiecte
Timișoara
Cultură
Sesiunea 2022-2023

Stereotipuri de gen în adolescență | Investigație teatral-educațională

Perioada
decembrie 20222 – iunie 2023
Valoarea bursei
12.500 lei

„Bursa este prilejul de a dezvolta o cercetare asupra impactului stereotipurilor de gen asupra tinerilor  adolescenți din România, pentru a înțelege fenomenul amplu socio-politic. Cercetarea a început în 2021 și face parte din practicile mele de teatru feminist - se integrează cu doctoratul pe care îl cercetez în prezent pe  tema Pedagogia regiei feministe. Metodologii regizorale intersecționale. Am susținut anul trecut, alături de dramaturgul Alex Gorghe, ateliere de jocuri teatrale și scriere creativă pe tema masculinității într-un liceu cu profil tehnologic din București și mi-ar plăcea foarte mult să continui această cercetare teatral-educațională cu cât mai mulți adolescenți din diverse colțuri ale României.

Alături de acești adolescenți, voi cerceta și,  folosind această cercetare, voi dezvolta un concept regizoral pentru un viitor spectacol pe care îmi doresc  să-l regizez despre tema stereotipurilor de gen în adolescență pentru a aduce în atenția publicului general aceste tematici. Apoi, mi-aș dori să susțin o dezbatere publică, atât pentru tinerii din Timișoara, cât și pentru  adulții din comunitatea orașului interesați de metode de dezvoltare personală și educație prin teatru, și de tema aleasă, despre stereotipuri de gen. Dezbaterea va contribui la familiarizarea publicului larg cu  procese de cercetare și creație specifice regiei de teatru ancorate în probleme sociale acute ale societății  noastre.  

Demersul acesta de cercetare teatral-educațională vine în descendența unor alte demersuri din mediul  teatral independent românesc, concepute de organizații precum Centrul de Teatru Educațional Replika, Platforma de Teatru Politic, Teatrul Beznă, Asociația ADO, MACAZ. Teatrele de repertoriu din România  acordă puțină atenție programelor și proiectelor pentru publicul tânăr, sau atelierelor creative cu miză atât  artistică, cât și educațională. O analiză detaliată a repertoriilor teatrelor pentru publicul tânăr din România  reflectă faptul că aceste teatre privilegiază poveștile și basmele clasice, textele și spectacolele centrate pe  teme contemporane fiind extrem de puțin prezente.”  

     

Luiza Mihăilescu (n. 1999) este regizoare de teatru. Principalele ei interese sunt teatrul educațional, social-politic, care abordează teme legate de sănătatea mintală și feminismul intersecțional. A studiat regie de teatru în București, România, la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, la clasa lui Radu Apostol și a Răsvanei Cernat. A absolvit un program de studii masterale în regie de teatru la Royal Holloway University of London din Egham, Marea Britanie, condus de Katie Mitchell. În prezent, studiază/cercetează noi metodologii și pedagogii ale regie de teatru feministe în cadrul departamentului de studii doctorale teatrale al U.N.A.T.C., București.

A regizat primul ei spectacol în 2018, pe textul Psihoză 4.48 de Sarah Kane în cadrul U.N.A.T.C, București. Spectacolul aborda teme precum sănătatea mentală, depresia și suicidul dintr-o perspectivă feminină. În 2019, a absolvit facultatea cu spectacolul Equus de Peter Shaffer, cu care a participat la Your Chance Festival - festival pentru tineri regizori, din Moscova, Rusia și la Festivalul Internațional de Teatru Studio de la Târgu Mureș. La Royal Holloway University of London, a creat un performance devised încercând să deconstruiască percepțiile despre naționalități, interogând în același timp trecutul colonial britanic în contextul Brexitului. În Martie 2021, a regizat spectacolul Gen, Roz, scris de Mihaela Michailov, la Centrul de Teatru Educațional Replika - un spectacol care vorbește despre traume transgeneraționale ale femeilor din România. În noiembrie 2022, a regizat spectacolul DN83, scris de Alex Gorghe - un spectacol despre relații de putere și abuz între o profesoară de teatru și un elev al acesteia.


Distribuie
Este utilă această pagină?