Proiectul propus de Nita Stoica în cadrul Bursei Energie! este parte a unui demers de cercetare mai amplu desfășurat împreună cu Delia Popa în cadrul grupării artistice ART ROSA ( grupare artistică înființată în 2024 la Oradea). ART ROSA își propune să aducă în prim plan un actor cultural insuficient cunoscut și valorizat în societatea românească contemporană: artistul/artista/artistx-pedagog, acea categorie de artiști care sunt activi atât pe scena artei cât și în spațiile educaționale formale și/sau informale, îmbinând în mod critic și înnoitor cele două domenii. Prin metode de cercetare investigative și speculative, și prin medii ce țin mai ales de New Media și artă digitală, ART ROSA contribuie la diagnosticarea, dar și la schimbarea prin artă a învățământului din România. Proiectul face parte din studiul Pedagogie investigativă al grupării ART ROSA.
Pedagogia investigativă este acea pedagogie care se bazează pe explorare, investigare și descoperire. Este un tip de pedagogie utilizat sporadic în cadrul unor activități școlare, și mai ales extrașcolare, care presupune: auto-organizare, colectare și verificare de date, durată mai îndelungată de timp, deschidere față de posibilitatea eșecului/nereușitei, și o prezentare amplă a descoperirilor. Exact această nișă educațională, aproape imposibil de inclus în structura curriculumului și a mediul școlar românesc actual, este sau poate fi ocupată de artiștii-pedagogi, care, fiind implicați în sistemul educațional și participând activ pe scena artistică, pot juca un rol unic în educație. Ei se regăsesc între cele două domenii, abordează pedagogia într-o manieră creativă și fluidă, și împrumută instrumente din domeniu artei în cel al pedagogiei, folosind arta în mod critic și educația ca un câmp experimental.
În cadrul proiectului, vor fi realizate portrete video cu artiști care predau. Investigația constă în căutarea acelor indicii și dovezi care să ateste că pedagogia investigativă este o abordare nenumită a activității acestor artiști-pedagogi, care datorită implicării lor pe scena artei contemporane au o viziune holistică a artei și educației. Sub presiunea crizei sistemice și a neconcordanței dintre nevoile copiilor și curriculumul școlar situația crudă și reală a crea noi abordări ca reacție directă, ca reacție la situații concrete, ca soluții pentru și rezolvări pentru persoane reale. Portretele video vor compune imaginea unor zone de testare, de risc, de vulnerabilitate, de profesionalism și mai ales de grijă care fac parte din identitatea de profesor. Proiectul va consta în realizarea de interviuri care ulterior vor sta la baza unei serii de lucrări video. Utilizând interviul și arta video ca metodă de cercetare asupra pedagogiei investigative, proiectul de față își propune să contureze un număr de minim 3 portrete-interviu ale unor artiști-pedagogi din diverse zone urbane și rurale din Timiș. Prin intermediul unor întrebări standardizate adresate acestor profesioniști, din diferite generații, și cu diferite credo-uri artistice, proiectul va chestiona măsura în care acest tip de pedagogie este utilizată în cadrul școlar și extrașcolar în activitățile artistice, și de asemenea, va releva care sunt metodele și principiile, valorile și nu în ultimul rând, implicarea emoțională și know-how-ul artistic pe care acești actori importanți le aduc în fața copiilor.
Nita Mocanu este artistă vizuală, profesoară și manager cultural. A terminat studiile la Universitatea de Arte și Design Cluj- Napoca, licențiată în Grafică și masterandă în Foto-Video PCI. Este profesoară de PCI și arte vizuale la Colegiul de Arte Sabin Drăgoi Arad și președinta Asociației Doar
Mâine pentru ecologie, educație și artă. Are o amplă experiență în dezvoltarea de proiecte în educație, precum proiecte de mobilitate și formare profesională Erasmus+, activități de mediere culturală în cadrul unor evenimente de anvergură, dezvoltarea de activități și metode de educație media, transdisciplinare, implementarea de proiecte de artă în școală. Între 2003 și 2008 a fost membru fondator al grupului de activism media D Media în Cluj-Napoca, lucrând preponderent documentar video. Lucrările realizate în această perioadă au fost expuse în cadrul unor expoziții ca: On Difference #1 Local Contexts-Hybrid Spaces, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart; Her position in transition, Women Art Festival, Viena; Bienala PERIFERIC 7 , Iași RO și Gătitul Social România, ICR Berlin. Începând cu 2012 a dezvoltând o serie de proiecte și activități de educație media și artă contemporană, printre ultimele fiind expoziția realizată cu adolescenți Subsol 16 2018-20120, Your Views 2021, Mecanisme de supraviețuire 2022. Din 2021 s-a concentrat preponderent pe proiecte de artă și educației. Astfel că în 2022 a înființat Asociația Doar Mâine prin intermediul căreia a dezvoltat o serie de proiecte de mare anvergură. În 2023 asociația a vut în derulare proiectele „Post-educația. Pedagogii ale crizei” și „Laborator Speculativ Doar Mâine” parte a Programului Cultural Timișoara Capitală Europeană a Culturii 2023.