ROD Festival este un proiect derulat de către Asociația DocuMentor în Timișoara, județul Timiș și peste hotare, în perioada mai-noiembrie 2023. Prin proiecții de film, spectacole de teatru, fotografie sau intervenții culturale, ROD Festival propune interacțiuni pe teme sociale, de memorie și actualitate în spații neconvenționale, exterioare, pentru comunități sau oameni care de cele mai multe ori sunt ignorați, pentru grupuri izolate, defavorizate, vulnerabile, instituționalizate, încercând să repare fractura dintre centru si periferie. Caravana digitala ROD, compusă din producții media de facturi diferite: videoreportaje, scurtmetraj de ficțiune, spot, podcast, clip publicitar, animație, making-of, teaser sau trailer. Este o componentă importantă a ofertei culturale ROD Festival, un concept gândit pentru social media și platforme online și care urmărește fidelizarea unui public care va călători în spațiul virtual înaintea, în timpul și după ce caravana culturală a avut loc.
Departe de lumea dezlănțuită a marilor festivaluri, populată cu politicieni, sponsori și campanii pe social media, departe de centrul Timișoarei, supraofertat cultural, acolo, în mijlocul comunităților închise și al grupurilor marginale din cartiere, cătune, sate, penitenciare, centre pentru minori, azile de noapte sau cămine pentru bătrâni, ROD desfășoară o caravana culturală. Prin inițiativa de a aborda si câștiga un public aparent dificil, în anumite situații instituționalizat, chiar privat de libertate sau aflat sub presiunea unor condiții socio-economice precare, oferim un acces direct la experiențe de tip cinema sau teatru in zone amenajate de ROD Festival pentru un eveniment cultural temporar.
Conceptul ROD Festival se bazează pe adresarea unor zone si audiente cu acces limitat la cultura, evitarea unor locuri comune, central-urbane, mainstream, în beneficiul descinderii unei caravane culturale în locații unde evenimente prezentate live în fața audienței locale lipsesc, ROD generează experiențe inedite și unice pentru un segment de populație uitat și marginalizat din punct de vedere al ofertei culturale. Expozițiile foto, realizate de artiști romani, instalate în locație cu planșe tipărite în format mare și care au ca subiect oamenii și universul local al respectivelor locații, filmările si înregistrările audio din locație înainte si în timpul intervențiilor culturale și care devin produse culturale integrate au un impact considerabil, generează o interacțiune socială si culturală directă și o experiență inedită.