Întreaga activitate și, implicit, etapa actuală în dezvoltarea profesională a lui Ion Barbu sunt rezultatele unei atitudini reacționare continue la manifestările unei societăți contemporane în tranziție. Activitatea profesională incipientă a presupus inițial o caricaturizare a emblemelor publice din anii ‘90-’2000, apoi o încercare de transformare a Petrilei natale într-un pol cultural alternativ curentelor și evenimentelor mainstream. Odată cu înființarea Coloniei Literare Petrila în jurul Casei memoriale Ion D. Sîrbu (restaurată prin implicarea Societății Culturale Condiția Română) și organizarea festivalurilor Om rău în curtea casei sale din Petrila și Om bolnav la Peștera Bolii, Petrila ajunge să atragă atenția ca o destinație pentru cultura alternativă, de nișă.
Procesul de salvare a Exploatării Miniere Petrila de la demolare și transformarea în Exploatarea Culturală Petrila, documentat în filmul Planeta Petrila aduce o popularizare în masă a activității artistice și a năzuințelor comunității din Valea Jiului la apusul mineritului. Dorința de transformare și de îmbunătățire în căutarea unui viitor mai bun ajunge să fie ”exportată” în diverse alte contexte, pentru a potența demersuri similare sau pentru a exprima o atitudine reacționară, de permanentă critică. Datorită demersurilor lui Ion Barbu, Iași (2022), Băile Herculane (2018), Orăștie (2020), Jimbolia (2020) sau chiar Timișoara (2019) au devenit sateliți ai Petrilei.
Reluând o temă valabilă în 2007, atunci când Sibiu a fost Capitală Culturală Europeană, Petrila este pregătită să fie în 2023 Periferie Culturală Europeană pentru Timișoara, pentru că orice capitală are nevoie de o periferie față de care să se manifeste. Prin realizarea acestei creații artistice, artistul Ion Barbu deschide posibilitățile colaborării între activitățile mai degrabă festiviste și de imagine, specifice unei desfășurări de tip Capitală Culturală, cu cele care trădează firescul imperfect. Barbu aduce, la Timișoara un fragment din Petrila - un loc în care se manifestă toate trăirile posibile, în care aparența e subliniată de umorul rezultat în contrast cu esența. Astfel, pentru că toți eroii nenumărați ai Timișoarei nu își pot găsi locul pe soclurile obișnuite, Barbu vine să le pună la dispoziție un soclu mobil, care pornește dintr-un punct fix, dar se plimbă prin cartiere și dă ocazia tuturor celor care se simt eroi să îl folosească. Creația artistică propusă de Ion Barbu funcționează în logica și succesiunea firească a celor propuse mai sus, ca o manifestare necesară a firescului, caricaturii și ironiei, evidențiind imperfecțiunile la care trebuie să lucreze fiecare.
Ion Barbu s-a născut în 6 iunie 1953 în Petrila, jud. Hunedoara. Topograf la Mina Petrila în perioada comunistă, după absolvirea studiilor universitare, apoi grafician și caricaturist la diverse cotidiene din România, precum și la publicațiile săptămânale Academia Cațavencu, Suplimentul de Cultură și Dilema Veche. Membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, a participat la peste 400 de expoziții din România și din străinătate, distins cu premii la peste 50 de concursuri naționale și internaționale de caricatură. A publicat o serie de volume și albume pe diverse teme.
Organizator de festivaluri: Om Rău, Om bolnav, Exploatarea Culturală Petrila. Inițiator și ambasador al celui mai amplu proiect de regenerare urbană de tip bottom-up din România, Planeta Petrila. Astfel, este unul dintre protagoniștii filmului documentar „Planeta Petrila”, documentar care prezintă povestea salvării Minei Petrila de la demolare, la inițiativa sa și cu ajutorul unui grup numeros de voluntari. Inițiator al unor muzee tematice în Petrila (Casa Memorială ”Ion D. Sîrbu”, Muzeul Mamei), Petroșani (Muzeul Instalatorului) și Iași (Muzeul Poezie(i)).