Proiectul propus de Gal Orsolya în cadrul Bursei de Creație Energie! constă într-un spectacol bazat pe povestiri vechi din spațiul cultural european, ideea care a prins rădăcini cu ocazia unei rezidențe artistice în India, unde Gal Orsolya a avut privilegiul să particip la un workshop organizat de Unima India ( Union Internationale de la Marionnette - International Puppetry Association) pe tema teatrului de umbre tradițional din regiunea Karnataka. În cadrul acelei rezidențe, Gal Orsolya a observat cum mitologia indiană este cunoscută și vie inclusiv în rândul tinerilor contribuind la formarea unei gândiri simbolice și metaforică care ajută în procesul de maturizare în formarea unei gândiri abstracte esențială. Poveștile culturii indiene au ajutat-o pe Gal Orsolya să vadă în oglindă cultura europeană și poveștile occidentale inclusiv din spațiul cultural religios cu alt ochi, interpretându-le mai degrabă simbolic, prin ochii unui laic, descoperind un set de învățături/principii care se regăsesc aproape în toate în mituri și povești populare universale, dar în folclor și cultură autohtonă. Gal Orsolya a pornit de la ideea că poveștile specifice tradiției și culturii europene, prezente prin pictură, sculptură, prin intermediul imaginilor care ne înconjoară, este important să fie cunoscute, repovestite, regândite inclusiv pentru publicul care nu le atribuie importanță din punct de vedere religios.
Spectacolul Cinci povești de ascultat în răcoarea după - amiezii, pentru tineri ( 14+) și adulți, va fi construit din cinci sau șapte povestiri din moștenirea culturală creștină, dar și din mitologia greacă/romană. Povestirile alese din cultura europeană vor fi despre adevăruri și învățături descifrabile pentru publicul de azi, prin intermediul simbolurilor etern valide. Poveștile despre viața eroilor din spațiul religios sau ale personajelor mitologice vor construi o călătorie spirituală în căutarea divinului, o temă recurentă în toate culturile. Gal Orsolya are și experiență de păpușar astfel că propunerea ei este a unui spectacol cu o scenografie la scară mică, nu mai mare decât o masă/obiect de 2m x 2m, inspirată din primele sculpturi/instalații ale lui Paul Neagu, considerate sculpturi tactile, cu un limbaj estetic arhitectural asemănător structurii ortogonale din lemn care îmbracă fațada templelor hinduiste din Kerala (India). Proiectul are doi parteneri din Timișoara, anume Teatrul Basca și Muzeul Apei.
Orsolya Gál a absolvit Facultatea de Arhitectură și Urbanism la Cluj Napoca, urmată de un master la Universitatea de Arte și Design, departamentul de Grafică. A beneficiat de o bursă Erasmus în Italia, la Departamentul de scenografie de la Accademia di Belle Arti din Macerata, unde a avut primul contact cu lumea teatrului de păpuși. În anul 2015, a urmat cursul păpușarului Stathis Markopoulos în Atena, despre mânuire și construcție de păpuși. Experiența a dus la colaborarea care a rezultat în proiectul Selfie Automaton, instalație cu 33 de marionete care a reprezentat România la Bienala de Arhitectură din Veneția în anul 2016. În anul 2017, și-a construit primul spectacol, Insomnia lui Pulcinella, cu ajutorul maestrului păpușar Bruno Leone la Napoli. Spectacolul a fost regândit și re-regizat în anul 2022 la Napoli sub îndrumarea lui Irene
Vecchia. În anul 2018, a construit al doilea spectacol, Scurt eseu despre incertitudine, având ca tutor pe Alberto Iona, directorul artistic al festivalului Incanti din Torino. Spectacolul a primit premiu special pentru sunet și imagine la Incanti. În anul 2020, a făcut primul film scurt pe tema plantelor care se mișcă în spatele unui ecran de hârtie, Etudes from an inner garden, un film experimental care împrumută tehnici folosite în teatrul de umbre. Filmul a participat la trei festivaluri de film și trei expoziții de artă. În anul 2021, a fost autoarea automatonului Real shadows care a făcut parte din expoziția de grup Work Upside Down la Cluj. În anul 2023, în cadrul rezidenței artistice organizată de România Remarcabilă, a creat lucrarea În căutarea grădinii secrete, lucrare care include machete cu grădinile producătorilor din satul Moldovenești, un video scurt cu plante în mișcare și fotografii. Parte a proiectului este expus la galeria Plastic Contemporary din Cluj. Galeria a fost proaspăt
inaugurată cu vernisajul expoziției de grup In our immediate environment și este susținută de Norbert Costin, Lucia Ghegu, Ciprian Mureșan, Mircea Pinte, Cristi Pogăcean își Șerban Savu.