Pentru Andreea Lăcătuș, Bursa de Creație Energie! va sprijini creația unui scurtmetraj documentar rezultat prin procesarea materialelor create în timpul rezidenței din Los Angeles (SUA), unde, cu sprijinul LAPD (https://www.lapovertydept.org/), a întâlnit artiști care lucrează în comunități vulnerabile, în medii diferite - film, arte vizuale, artele spectacolului, extinzând-o acest dialog cu artiștii din România, într-un demers care își propune să identifice bune-practici comune, modele ce pot fi translatate în contextul românesc.
Pentru Andreea Lăcătuș, cazul Muzeului din Skid Row, un cartier din Los Angeles, i se pare relevant pentru contextele pe care le traversăm și la nivel local, Los Angeles-ul având în anii 1980 un boom imobiliar care marchează începutul gentrificării, devenită cu adevărat un simptom în anii 1990. Atunci, o serie de organizații au intervenit în cartierul Skid Row (astfel de cartiere existând în mai multe orașe și state - un cartier unde foarte mulți oameni locuiesc pe stradă, sub cerul liber, aceștia provenind din sistemul de protecție, din închisori, spitale psihiatrice sau pur și simplu din rândul populației extrem de sărace. Cartierul există și azi). Zona a fost declarată zonă de spațiu de non-intervenție, în care se construiesc exclusiv locuințe sociale și se oferă servicii de bază.
Pornind de la propria practică de lucru în comunități vulnerabile și cercetarea și creația proprie din cinema, Andreea Lăcătuș își propune să exploreze perspective, bune-practici și limite în raport cu comunitățile vulnerabile socio-economic sau prin prisma unor caracteristici demografice, cum ar fi vârstă, sex, locație. Andreea Lăcătuș va procesa cercetarea realizată la Los Angeles Poverty Department - montare materiale video, creare/procesare texte pe baza experienței acumulate și va realiza o serie de interviuri/revizita interviuri realizate anterior cu creatori de cinema și teatru din România pe subiectul lucrului în comunități vulnerabile (5-7 interviuri), rezultând un material video care esențializează toate acestea și care va fi proiectat și publicat. Toate acestea vor contribui la dezvoltarea produsului artistic, un lungmetraj aflat în faza de dezvoltare, care abordează relația cu munca și perspectivele de viață ale adolescentelor din comunități mici, vulnerabile din perspective multiple. Subiectul este strâns legat și de cercetarea doctorală la care lucrează. Materialele audio-vizuale și textul îl va curatoria sub forma unui dialog între activitatea artiștilor din Los Angeles, în contextul socio-politic și economic al orașului, activitatea ei și a altor artiști și membri ai societății civile care operează în România și Timișoara. Material va avea forma unui documentar de scurtmetraj și va fi proiectat la Timișoara. După proiecție, va avea loc o dezbatere pornind de la proiecția documentarului și a problemelor sociale pe care le ridică.
Andreea Lăcătuș este regizoare și producătoare culturală, cu studii în film și management cultural. Scurtmetrajele sale, Bestia (2018) și Între marginile zilei (2023) au fost selectate la festivaluri din țară și străinătate, printre care Shanghai IFF, Golden Goblet Award (2018) și Sarajevo IFF (2023), anul acesta fiind nominalizată la Premiile Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj. A realizat proiecte interdisciplinare sau în medii diverse precum instalația, artele spectacolului și scris, folosind abordări diferite și metode de lucru precum co-creație și devised work, fiind interesată de structuri fluide, în care rolurile din echipe să fie definite în sens cât mai puțin ierarhic, orizontal.
Începând din 2018 a co-creat alături de diferite echipe programe de accesibilizare a culturii în mediul rural și mic-urban și programe de educație prin cinema, iar între 2022-2024 este una dintre bursierii CEC ArtsLink, rezidențe în Statele Unite, colaborând cu LAPD (Los Angeles Poverty Department), unde cercetează impactul pe termen lung al programelor culturale și artistice în comunități vulnerabile. Pregătește un doctorat despre etica producției și reprezentării comunităților vulnerabile socio-economic în filmul de ficțiune din România, coordonat de dr. habil. Christian Ferencz-Flatz, cercetare ce stă la baza unui film de lungmetraj cu care se află într-o etapă incipientă de dezvoltare, iar anul trecut a preluat funcția de director de festival la One World Romania.