Proiectul expozițional Afară, curatoriat de Cosmin Costinaș, constă în organizarea unei expoziții internaționale de grup, prezentată la Kunsthalle Bega în perioada 18 octombrie 2024 – 1 februarie 2025. Va reuni peste 17 artiști din România, Serbia, Ucraina, Germania, Liban, Thailanda, Jamaica, Vietnam, Indonesia, Etiopia: Florin Bobu (RO) / Tony Chakar (LB) / Ana Deji (RO) / Megan Dominescu (RO) / Mihaela Dragan (RO) / Ion Dumitrescu (RO) / Kaleb D’Aguilar (JM) / Agegnehu Engida (ET) / Alexandra Gulea (RO/DE) / Sakarin Krue-On (TH) / Tran Luong (VN) / Ivana Mladenović (RS) / Nicoleta Moise (RO) / Maria Prodan (RO) / Citra Sasmita (ID) /Ștefan Sava (RO)/ Sana Shahmuradova Tanska (UA) ș.a.
La începutul carierei sale, Cosmin Costinaș a fost un curator independent care lucra într-un spațiu din România care nu era centrul lumii artei și nu folosea narativele hegemoniei. Limbajul vizual își propunea însă un discurs internațional. A urmat experiența complexă în spațiul european. Multiple regimuri vizuale și multiple principii/cosmografice, estetice/de organizare, pe baze radical diferite. O lume întreagă, cu structuri de putere/cine spune? ce spune?/peisaje culturale complexe și strategii de decolonizare a artei Anxietatea momentului este întinsă spre politica adevărului. Cosmin Costinaș revine în România pentru prima expoziție de anvergură organizată în țara sa de origine, cu un proiect curatorial despre marginal/marginalitate și despre imaginea/imaginația de sine a României, o expoziție care narează, prin intermediul unor limbaje vizuale diverse, o istorie a mișcărilor de excludere imaginată prin intermediul unor linii principale ale fenomenului excluderii preluate, pe de o parte, din discursurile istorice din România, iar pe de altă parte, din cele de istorie a artei în spațiul românesc.
Expoziția răspunde la întrebări precum: care sunt grupurile care, împreună cu poveștile, imaginile și perspectivele lor au fost excluse din procesul continuu de imaginație de sine al României?; care sunt limbajele artistice care au fost lăsate în afara construirii unei istorii a artei care să reflecte această imagine de sine a națiunii astfel produse? Expoziția vorbește despre felurile în care subiecte, genuri, stiluri, limbaje, medii și genealogii artistice au fost lăsate în afara narativelor dominante, de multe ori în detrimentul complexității. Vorbește despre linii de idei și poziții progresiste care au marcat epoci și culturi diferite, despre grupuri sociale întregi lăsate în afară sau pe margini ambigue. Titlul este și el un joc cu ambiguitatea acestui termen în context românesc, ca îndemn de excludere, de multe ori violentă, dar în același timp evocând o psiho-geografie difuză, adeseori mai dezirabilă decât datele înăuntru-lui românesc. Expoziția include obiecte din genealogii diverse, materiale istorice, arhive și reproduceri, însă se concentrează preponderent pe artiști contemporani, atât din România - unde au loc în prezent procese reflexive și reconsiderări ale multora dintre liniile de interes ale expoziției -, cât și internaționali, ancorând multe dintre discuții în contexte largi și poate neașteptate.
Fundația Calina, organizație non-guvernamentală din Timișoara, activează ca o platformă non-profit de peste 17 ani. Fundația și-a propus încă de la înființare să promoveze arta contemporană românească și, în mod special, artiștii tineri și emergenți, oferindu-le acestora posibilitatea de a se exprima și de a expune public producții noi susținute exclusiv de fundație, din fonduri private, mulți dintre ei aflându-se la prima expoziție personală. Timp de 12 ani, Fundația a funcționat ca o galerie/spațiu de proiecte non-comercial/ă, cunoscută sub denumirea de Galeria Calina.
În anul 2019, Fundația a inaugurat spațiul Kunsthalle Bega, care a păstrat misiunea și direcția stabilite încă de la început, extinzându-și activitatea și înspre artiști internaționali, expoziții de grup de anvergură, susținerea financiară a producției de lucrări de artă noi, în procent de peste 50% din lucrările expuse în spațiu de-a lungul celor 5 ani sunt produse din fondurile atrase de Fundația Calina pe parcursul anilor, susținerea financiară și logistică a proiectelor curatoriale, realizarea și susținerea unui program de mediere complex prezentat în cadrul platformei Școala Kunsthalle Bega, toate acestea cu susținere financiară publică și privată.
Kunsthalle Bega este astăzi un spațiu alternativ și experimental de artă, dedicat susținerii producției artistice și înțelegerii problemelor actuale ale spectrului creativ din perspectivă curatorială, care acordă premiul Bega Art Prize unui curator român care reușește să schimbe regulile percepției actului curatorial.