
În peste zece ani de când a fondat Asociația Unfold Motion la Timișoara, Lavinia Urcan împreună cu echipa, au reușit să facă din Timișoara un punct de referință la nivel național, situându-se astăzi pe locul al doilea, după București, în ceea ce privește consistența programelor dedicate dansului contemporan. Nu este puțin lucru având în vedere că în Timișoara manifestările de acest gen au fost aproape absente. În ultimii ani, Timișoara a devenit o prezență constantă în peisajul dansului contemporan și a reușit să stabilească conexiuni la nivel național sau european. Pentru Lavinia Urcan, provocarea a fost să construiască un cadru de dezvoltare pentru dansul contemporan la Timișoara, într-un oraș în care lipseau „spații dedicate și programe recurente”. Că nu a fost o muncă în zadar, o dovedește faptul că în anul 2020, Lavinia Urcan a fost premiată de către Centrul Național al Dansului București pentru pentru contribuția adusă construcției dansului contemporan. O validare care a confirmat, după cum mărturisește în interviul nostru „munca desfășurată într-un context considerat periferic din punct de vedere al dansului contemporan are relevanță și vizibilitate națională”.
Lavinia Urcan, a fost o lungă perioadă de timp în care, în Timișoara, dansul contemporan era aproape inexistent în Timișoara, fie că vorbim despre spectacole/perfomance/proiecte sau o comunitate, asociații de gen. Nu este ca și cum am vorbi despre un gen nou de artă. Dansul contemporan are o istorie întreagă în spate. Timișoara are o viteză a ei, e mai lentă, reticentă, precaută. De ce sau cum se explică abesența dansului contemporan la Timișoara?
Lavinia Urcan: În Timișoara, dificultatea nu a fost lipsa unei tradiții a dansului contemporan, ci absența unui cadru constant care să îl susțină. Mult timp nu au existat spații dedicate, programe recurente sau o continuitate a producției și prezentării. Orașul are un ritm propriu, mai precaut, iar dansul contemporan presupune expunere, risc și o relație directă cu publicul. În lipsa acestor condiții, aparițiile au fost fragmentare.
În ultimii ani însă, acest context s-a schimbat semnificativ. Dansul contemporan nu mai este absent din Timișoara, iar orașul a devenit un punct de referință la nivel național, situându-se astăzi pe locul al doilea, după București, în ceea ce privește consistența programelor dedicate acestui domeniu. Programul cultural multianual Cadre și Forme, care include stagiunea de dans contemporan Dinam, precum și componenta educațională reprezentată de Școala de Vară Cadre și Forme, a contribuit la construirea unei prezențe constante, vizibile și coerente. Astăzi vorbim despre un ecosistem funcțional, aflat în dezvoltare, care susține nu doar prezentarea spectacolelor, ci și formarea, mobilitatea artistică și construirea unei comunități în jurul dansului contemporan.

Acesta este contextul desenat de mine - în care ai fondat Asociația Unfold Motion, ești coregraf și manager cultural. Colaborezi cu teatre independente și de stat, predai cursuri de dans contemporan pentru diferite categorii de vârstă, dar și pentru diferite niveluri de competență. Dincolo de valoarea artistică în sine a dansului contemporan, de ce este important sau mai pe șleau: care e faza cu dansul contemporan? Pentru tine, pentru Timișoara?
Pentru mine, dansul contemporan este, înainte de toate, un instrument de reflecție și de relaționare. Nu este un gen elitist sau abstract, ci un limbaj care vorbește despre corp, despre prezent și despre realitatea în care trăim. În Timișoara, importanța lui vine tocmai din faptul că deschide alte moduri de a privi arta, corpul și comunitatea. Prin Unfold Motion, mi-am dorit să creez contexte în care dansul contemporan să nu fie doar spectacol, ci și educație, practică, dialog. În timp, asta contribuie la formarea unui public și a unei comunități care nu consumă pasiv, ci participă.
În anul 2020, ai fost premiată de către Centrul Național al Dansului București pentru pentru contribuția adusă construcției dansului contemporan iar în anul 2022. Nu e puțin lucru, standardul este sus, dacă vorbim despre Centrul Național al Dansului București. E o validare. Ce înseamnă pentru tine?
Recunoașterea primită din partea Centrului Național al Dansului București a fost importantă, nu doar la nivel personal, dar și simbolic. A confirmat că munca desfășurată într-un context considerat periferic din punct de vedere al dansului contemporan are relevanță și vizibilitate națională. Standardul este într-adevăr ridicat, iar pentru mine acest lucru a însemnat mai ales responsabilitate: de a continua să construiesc, să susțin alți artiști și să mențin un nivel profesional constant, chiar și în condiții care nu sunt întotdeauna ideale.
Ești absolventă a Facultății de Relații Internaționale și Studii Europene, Universitatea București și un masterat în Managementul Proiectelor, la SNSPA București. De asemenea, ai absolvit Facultatea Arte Performative - Studii de Dans (Coregrafie), Universitatea Middlesex, Londra. Pare că ți-ai găsit vocația, asta am putea înțelege din simpla lectură a biografiei tale, și dacă nu am știi ce ai construit în Timișoara cu Unfold Motion. Care este povestea ta?
Parcursul meu profesional nu a fost unul liniar. Formarea în relații internaționale și management de proiect mi-a oferit instrumente esențiale pentru înțelegerea contextelor instituționale, a mecanismelor de finanțare și a modului în care funcționează organizațiile culturale. Studiile în coregrafie au venit ca o asumare clară a practicii artistice. Între aceste două direcții s-a construit, de fapt, identitatea mea profesională: artist și manager cultural. Unfold Motion a apărut din nevoia de a crea un cadru sustenabil pentru dans, nu doar dintr-un impuls artistic, ci dintr-o viziune pe termen lung.

Ceea ce părea neobișnuit în Timișoara, proiecte și evenimente de dans contemporan, a devenit în ultimii ani o constantă. Cadre și Forme este programul vostru cultural multianual, organizat de asociațiile Noi Re-Creăm și Unfold Motion, o inițiativă complexă dedicată dezvoltării și promovării dansului contemporan în Timișoara, cu ecouri la nivel național și internațional. Dacă ar fi să tragi câteva concluzii în legătură cu acest program și mizele lui, care ar fi acelea?
Programul multianual Cadre și Forme a fost construit ca o structură de continuitate, nu ca o succesiune de evenimente punctuale. În spatele lui se află mai mulți ani de lucru și ediții succesive, în care contextul pentru dansul contemporan din Timișoara s-a consolidat treptat. Miza principală a fost dezvoltarea unui cadru profesionist care să susțină producția, prezentarea, mobilitatea artistică și dialogul internațional. Concluzia principală este că publicul răspunde atunci când există coerență și consecvență. Ecourile naționale și internaționale au apărut ca rezultat al acestei construcții pe termen lung, nu din spectaculos sau din intervenții izolate, ci din seriozitatea și constanța cu care programul a fost dezvoltat.
Stagiunea de dans contemporan DINAM a ajuns anul acest la ediția a IV-a. Pe lângă finanțările locale, ați beneficiat și de Perform Europe - un program de finanțare susținut de Uniunea Europeană pentru sectorul artelor spectacolului din Europa. Încă de la început ați avut această idee/obiectiv/vis - Timișoara pe harta europeană a dansului contemporan. Ați reușit să vă atingeți obiectivul?
Stagiunea de dans contemporan Dinam a ajuns la ediția a cincea tocmai pentru că a fost gândită ca un demers pe termen lung. Dimensiunea internațională s-a construit prin parteneriate și colaborări constante, inclusiv prin implicarea Unfold Motion ca partener în proiectul Perform Europe derulat de Moveo Dance Company, beneficiarul finanțării. Acest context a facilitat schimburi artistice și profesionale, fără a reprezenta o finanțare directă pentru stagiunea Dinam. Timișoara nu ajunge „pe hartă” printr-un singur proiect, ci prin prezență constantă, parteneriate și continuitate. Nu aș vorbi despre un obiectiv atins definitiv, ci despre un proces în curs, care deja produce vizibilitate și conexiuni reale la nivel european.

Judecând după conținutul site-ului Unfold Motion - programe și proiecte, burse de rezidență, repertoriu, cursuri pentru diferite vârste, ați construit nu doar o asociație care desfășoară proiecte culturale construite pe dans contemporan, dar chiar și ați format o școală. Se poate spune așa?
Unfold Motion este, înainte de toate, o organizație de producție și prezentare a dansului contemporan. Componenta educațională reprezintă un pilon complementar, care permite diverselor categorii de participanți să acceseze dansul contemporan la niveluri diferite, de la inițiere la lucru mai aprofundat. Prin această combinație, formarea și creația se susțin reciproc: participanții intră în contact direct cu procesele artistice și spectacolele, iar dansul contemporan este perceput ca o practică vie, accesibilă și relevantă. În acest sens, Unfold Motion funcționează ca un ecosistem de învățare și creație, mai degrabă decât ca o școală formală.
Pe site-ul Unfold Motion, la secțiunea Echipa, alături de tine, sunt Beatrice Oneț/vicepreședinte; Antonia Itineanț/membru; Carolina Țapoc/artist asociat și Lorena Dumitrașcu/artist asociat. O echipă din 5 oameni, dar și mulți alți implicați în proiectele voastre. Ați reușit să construiți o comunitate? Care este perspectiva?
Echipa Unfold Motion este nucleul care face posibilă această continuitate, însă comunitatea s-a construit dincolo de structura formală. Artiști, cursanți, colaboratori, public – toți fac parte dintr-un ecosistem care s-a consolidat în timp. Perspectiva este una de consolidare și de creștere responsabilă, fără a forța extinderea, ci păstrând coerența artistică și umană care a stat la baza asociației încă de la început.
