
Mobilitatea constă în observarea și documentarea practicilor inovatoare de lucru din bibliotecile și mediatecile franceze prin dezvoltarea de oportunități colaborative cu alți profesioniști din domeniu. Abilitățile dobândite vor fi valorificate ulterior în conceperea și animarea unor ateliere de lectură, de mediere culturală, de artă digitală și de benzi desenate adaptate la diferite grupe de vârstă, pentru elevii școlilor din Timișoara și din zona rurală din împrejurimi. O consecință practică a acestei mobilități este crearea unei baze comune de resurse profesionale documentare și artistice care poate fi folosită de alți profesioniști din domeniul lecturii implicați în munca cu copiii. Concret, vor avea loc vizite de studiu la mediatecile din Kremlin Bicêtre, Villejuif, Garges-les-Gonesse și Paris, precum și vizite de observație a atelierelor pentru copii și elevi.
În cadrul Bibliotecii Naționale a Franței, va avea loc o vizită de studiu și de consolidarea a rețelei profesionale in cadrul Centrului National al Literaturii pentru Copii din Franta, CNLJ (https://cnlj.bnf.fr/), iar în cadrul mediatecii James Baldwin, observarea atelierelor de mediere culturală intra-muros și în aer liber. În urma experienței de 16 ani în cadrul Institutului Francez, Roxana Raluca Bucur a avut ocazia să organizeze nenumărate activități de mediere culturală și artistică, în special în domeniul literaturii pentru copii și adolescenți (ateliere de lectură, storytelling și benzi desenate), dar și în domeniul artelor plastice (pictură, sculptură, fotografie) și muzicale. Activitățile au fost desfășurate în cadrul bibliotecii Institutului Francez, și la diverse instituții partenere: Librăria Cartea de nisip, Muzeul de Artă Timișoara, expozițiile organizate de Fundația Art Encounters, precum și școli și grădinițe din Timișoara, Săcălaz, Roșia Nouă, Săvârșin etc.
Datorită acestei experiențe, Roxana Raluca Bucur a putut identifica nevoia și observa dorința copiilor și elevilor de a beneficia de activități diverse, precum și consecințele lipsei unui contact regulat cu lectura, cu literatura, cu lumea artelor. Având în vedere importanța lecturii pentru dezvoltarea personală, profesională, a capacității de gândire și analiza critică, în special în contextul expunerii masive la rețelele de socializare și la ecrane, este vital ca elevii să aibă cat mai multe ocazii de a participa la astfel de ateliere, unde sunt încurajate exprimarea, creativitatea, curiozitatea și relaționarea interpersonală. Pentru a răspunde noilor provocări și tendințe în promovarea lecturii și în educația culturală, formarea continuă este absolut necesară în acest domeniu.
Roxana Raluca Bucur este licențiată în filologie și psihologie. A urmat Facultatea de Litere a Universității de Vest din Timișoara (2003-2007), specialitatea franceză engleza, și Facultatea de Sociologie și Psihologie, secția psihologie (studii de licență 2019-2022, studii de masterat 2022-2024). Parcursul profesional a fost completat de multiple stagii de studiu în țară și în Franța (Lille 2007-2008, Paris Nanterre La Défense 2010-2011, Salon du Livre Paris 2012), de formare în mediere culturală (Asociația Timișoara capitală culturală, 2017-2021) și de dezvoltare de programe incluzive pentru a facilita accesul elevilor la lectură. Își desfășoară activitatea în cadrul Institutului Francez din Timișoara de 16 ani în cadrul căruia organizează ateliere creative pentru elevii școlilor din Timișoara și din împrejurimi, incluzând ateliere de povești, benzi desenate, mediere culturală și artă digitală. De atelierele de artă digitală au beneficiat și elevii din mediul rural din județele Timiș, Arad și Caraș-Severin. În anul 2023 a organizat ateliere de mediere culturală pentru elevii școlilor din Timișoara dar și din județul Timiș în cadrul celor pentru cele două mari expoziții Victor Brauner: invenții și magie și Brâncuși: surse românești și perspective universale, găzduite de Muzeul Național de Artă Timișoara, evidențiind implicarea sa în promovarea culturii și artei în comunitate.