50% mai aproape de un final memorabil își propune să dezvolte scena de poezie performativă din Timișoara, contribuind astfel și la dezvoltarea scenei naționale. În România, au fost foarte puține proiecte care să promoveze simbioza dintre cultura scrisă și artele performative. Strada Fără Nume (Timișoara), Weekend Sessions (București) și Cozy Poetry Night (Iași) sunt trei proiecte de poezie performativă mai vocale la nivel național. Sunt fie evenimente organizate anual, fie se pierd printre lecturile de poezie clasice. Scopul unor astfel de proiecte e să dezvolte și să consolideze instrumentele necesare pentru integrarea unei practici artistice care încă nu are o formă concretă. Organizarea unor evenimente de tip lectură – performance ar putea ajuta la închegarea unei legături între artiști din diferite domenii (muzică, teatru, literatură), la creșterea vizibilității unor comunități defavorizate și atragerea unei categorii de public care nu e neapărat obișnuit cu discursul poetic.
Proiectul se adresează în mod special tinerilor care au experimentat izolarea pandemiei și anxietatea războiului. În perioada de cercetare voi încerca să colectez cât mai multe informații despre efectele pe care cele două evenimente care au marcat ultimii trei ani le-au avut, cum au evoluat și cum ne-am adaptat la acestea. Volumul va fi împărțit în patru cicluri: (1) vederi parțiale, unde accentul va fi pus pe experiențele personale, cercetând microcosmosurile care s-au construit în această perioadă; (2) momente de slăbiciune, unde accentul va fi pus pe relațiile interumane; (3) momente de răgaz va fi un ciclu care se va concentra mai mult pe partea politică și socială; iar ultimul ciclu (4) vederi permanente va avea o viziune macro, generalizată, a evenimentelor.
O ultimă fază a proiectului va fi lectura în sine. Aceasta va avea loc la Librăria La Două Bufnițe la începutul lunii octombrie. Consider că librăria e un mediu propice pentru acest tip de performance, fiind unul dintre cele mai importante centre culturale din Timișoara, fiind, împreună cu Fundația ArtEncounters, inițiatorii unor lecturi performative în galerii. Astfel s-au construit momente de lectură a unor opere din autori contemporani interpretate de actori, încercând să surprindă atât esența lucrărilor din galerie, cât și esența textelor. Îmi propun să reconstruiesc simbioza între spațiu, text și context folosindu-mă atât de instrumente muzicale (fundal sonor adecvat textelor), cât și vizuale (lumină, mișcare scenică). Performance-ul va încerca să construiască o atmosferă aproape ritualică ce va permite integrarea publicului în discursul poetic.
Alexandru Higyed este poet, librar la Librăria independentă La Două Bufnițe din Timișoara și student doctorand la Școala Doctorală de Științe Umaniste din cadrul Universității de Vest. Editor și traducător la Asociația Culturală Contrasens. A publicat poezie în revistele Orizont, România literară, Monitorul de poezie și pe platformele online O mie de semne, Poetic Stand, Șangri-La Artistic Ground și Noise Poetry. Publică articole și recenzii în reviste culturale precum Dilema Veche, Observator Cultural și Revista Orizont.
A primit Bursa de debut în jurnalism cultural, poezie sau eseu „Simona Croitoriu”. A făcut parte din proiectul de spoken word Strada Fără Nume – Pe drum, proiect care i-a dezvoltat interesul pentru intersecția dintre literatură și alte arte (muzică și teatru). Consideră că aceste intersecții reușesc să genereze un spațiu mai interactiv între public și obiectul artistic. Volumul său de debut, ”nimic personal”, a apărut în 2021 la editura Casa de Pariuri Literare. La finele anului 2021, a primit bursa de debut în poezie „Marin Ifrim”. Coordonează cenaclul Comuna 30 care promovează voci noi în literatură.