Centrul de Proiecte
Timișoara

Q&A Repere în cultură 2024

Pentru fiecare an din intervalul 2024-2027 în care proiectul cultural are prevăzute activități, cheltuielile pentru care se solicită finanțare vor fi efectuate între data semnării contractului subsecvent anual și data finalizării ultimei activități specifice adresate publicului beneficiar, aferente contractului subsecvent anual.

Cheltuielile realizate după data depunerii decontului și până la semnarea următorului contract subsecvent pot fi realizate doar din contribuție proprie și contorizate pe bugetul următorului contract subsecvent. Dacă luăm, spre exemplu, un proiect care se desfășoară pe 2 ani (2024 și 2025), atunci pentru acesta orice cheltuială efectuată după 25 noiembrie 2024 (data limită pentru depunerea decontului) și până la semnarea următorului contract subsecvent se va putea realiza doar din contribuție proprie și contoriza în bugetul pe 2025.

Parteneriatele sunt esențiale pentru a dezvolta un proiect, doar că, în final, vom putea semna un contract de finanțare pentru un proiect cu o singură entitate.

Dacă se aplică separat, cei 2 aplicanți pot avea o activitate comună, cu împărțirea cheltuielilor - doar că fiecare dintre cele două proiecte ar trebui să fie de sine stătător, să poată fi evaluat individual.

Da, pentru o activitate comună, ca aceasta să fie clară și să poată fi evaluată, conceptul activității poate fi descris la fel, iar detalierea activității diferită, în funcție de rol, în cele 2 cereri de finanțare.

Se va semna un singur protocol de parteneriat, care se va adapta în acest sens, fără a modifica structura informațiilor solicitate.

Conform Ghidulului solicitantului „din finanțările nerambursabile acordate potrivit prezentului Ghid se pot acoperi următoarele categorii de cheltuieli eligibile: (...) e) cheltuieli cu achiziția de mijloace fixe necesare implementării proiectului, în procent de cel mult 25% din totalul finanţării nerambursabile acordate, a căror durată de amortizare poate depăşi durata proiectului, cu respectarea condiţiilor/măsurilor asiguratorii* prevăzute în contractul de finanţare”.

Totodată, conform Ghidului solicitantului „în cazul în care mijloacele fixe achiziționate nu sunt utilizate exclusiv în scopul implementării proiectului, se va acoperi doar amortizarea acestora pentru perioada de implementare a proiectului, fără a se depăși 25% din totalul finanțării nerambursabile acordate.”

În concluzie:
(1) Dacă, cumulativ, i) un mijloc fix achiziționat este utilizat exclusiv în scopul implementării proiectului și ii) sunt asigurate condițiile/măsurile asiguratorii (cele 2 puncte i) și ii) fiind asumate prin declarație pe proprie răspundere), atunci solicitantul va cuprinde în bugetul anului în care este necesară achiziția - an cuprins în perioada de proiect pentru care se solicită finanțare - din finanțarea solicitată, valoarea mijlocului fix.
(2) Dacă un mijloc fix nu este utilizat exclusiv în scopul implementării proiectului, atunci se va putea solicita din finanțarea nerambursabilă strict valoarea amortizării, pe perioada de implementare a proiectului (ținând cont de definiția de la Cap. 2, pct. z) din Ghidul solicitantului și de cele menționate Cap. 6, pct. 6.10, lit. a) din același Ghid) pentru fiecare an în parte. Spre exemplu, considerând că se semnează acordul-cadru și primul contract subsecvent în 16 septembrie 2024, că se achiziționează un mijloc fix în 17 septembrie 2024 și că perioadele de implementare pentru proiectul respectiv sunt 1-30 octombrie 2024, 1 aprilie-30 octombrie 2025, 1 mai-30 octombrie 2026 și 1 iunie-30 octombrie 2027, atunci se vor cuprinde în bugetele pe cei 4 ani următoarele valori pentru amortizare: i) în bugetul anului 2024 se va cuprinde valoare aferentă perioadei 1 noiembrie - 25 noiembrie (25 noiembrie 2024 fiind data limită de depunere a decontului pe anul 2024), ii) în bugetul anului 2025 se va cuprinde valoarea aferentă perioadei 1 aprilie-30 octombrie 2025 (considerând că anterior acestei perioade s-a semnat contractul subsecvent aferent anului 2025), iii) în bugetul anului 2026 se va cuprinde valoarea aferentă perioadei 1 mai-30 octombrie 2026 (considerând că anterior acestei perioade s-a semnat contractul subsecvent aferent anului 2026), iv) în bugetul anului 2027 se va cuprinde valoarea aferentă perioadei 1 iunie-30 octombrie 2027 (considerând că anterior acestei perioade s-a semnat contractul subsecvent aferent anului 2027).

 

Calcularea amortizării se realizează: a) conform OG 81/2003, Art. 16 (1) - pentru solicitanții de finanțare instituții publice și b) conform Legii 15/1994, Art. 11 - pentru ceilalți solicitanți de finanțare nerambursabilă, care nu sunt instituții publice.

*Pentru mijloacele fixe achiziționate din finanțarea nerambursabilă, beneficiarul va respecta următoarele condiții/măsuri asiguratorii: i) nu înstrăinează bunul pe perioada amortizării, ii) înștiințează autoritatea finanțatoare cu privire la orice manifestare a stării bunului în perioada amortizării, iii) înștiințează autoritatea finanțatoare cu privire la încheierea perioadei de amortizare, iv) permite autorității finanțatoare să verifice starea bunului, pe perioada amortizării. În cazul neîndeplinirii acestor condiții, autoritatea finanțatoare are dreptul să solicite restituirea sumei reprezentând contravaloarea bunului/bunurilor achiziționate, la care se adaugă dobânda legală de 0,02% și penalități de întârziere de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere (practicate pentru creanțele bugetare accesorii conform Legii 207/2015 privind codul de procedură fiscală), în raport cu suma și data decontării acesteia.

Pentru fiecare an din intervalul 2024-2027 în care proiectul cultural are prevăzute activități, cheltuielile pentru care se solicită finanțare vor fi efectuate între data semnării contractului subsecvent anual și data finalizării ultimei activități specifice adresate publicului beneficiar, aferente contractului subsecvent anual.

Cheltuielile realizate după data depunerii decontului și până la semnarea următorului contract subsecvent pot fi realizate doar din contribuție proprie și contorizate pe bugetul următorului contract subsecvent.

Dacă luăm, spre exemplu, un proiect care se desfășoară pe 2 ani (2024 și 2025), atunci pentru acesta orice cheltuială efectuată după 25 noiembrie 2024 (data limită pentru depunerea decontului) și până la semnarea următorului contract subsecvent se va putea realiza doar din contribuție proprie și contoriza în bugetul pe 2025.

Da, se pot încheia contracte între un beneficiar de finanțare nerambursabilă și un terț pe o perioadă care excede durata unui contract subsecvent de finanțare, cu mențiunea că sumele aferente avansului / livrabilelor se vor cuprinde separat în bugetele fiecărui an al proiectului, iar plățile se vor efectua, pentru fiecare an, strict pe durata contractelor subsecvente.

Sugestie! Chiar dacă, conform Art. 31, alin. (1) din OG 51/98, „Dispozițiile din actele normative referitoare la stabilirea acțiunilor și a categoriilor de cheltuieli, a criteriilor, a prevederilor și a limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice nu sunt aplicabile proiectelor culturale finanțate în condițiile prezentei ordonanțe.” - în ceea ce privește avansul acordat în baza unui contract, vă sugerăm să nu înaintați sume care depășesc jumătate din valoarea respectivului contract. În schimb, vă sugerăm să vă gândiți contractele astfel încât fiecare plată să fie efectuată după recepția unui livrabil.

Singura contribuție în natură acceptată poate proveni din activități de voluntariat, cuantificabile prin raportare la valoarea salariului de bază minim brut garantat în plată pentru fiecare contract de voluntariat.

Este utilă această pagină?