În perioada bursei de creație (Re)discover Lipatti | Concertul pentru orgă și pian, Cristina Struța își propune să exploreze în profunzime o lucrare esențială, dar aproape necunoscută, din patrimoniul muzical românesc: concertul compus de Dinu Lipatti, pentru două instrumente rareori asociate în muzica de concert - orga și pianul. Tema principală a acestui proiect este redescoperirea, nu doar în sensul arhivistic sau istoric, ci ca act viu de reconectare cu trecutul printr-o expresie sonoră actuală. Proiectul propune o reconstrucție artistică și conceptuală a acestei lucrări, pornind de la manuscris și ajungând la interpretarea scenică, în dialog direct cu publicul.
Subiectele pe care le va explora includ: relația dintre orgă și pian în contextul muzicii de secol XX; limbajul compozițional al lui Lipatti în această lucrare, în comparație cu alte partituri ale lui Dinu Lipatti; locul acestui concert în istoria muzicii românești și în contextul european interbelic; tehnici interpretative pentru orgă în dialog cu pianul, într-un cadru concertant; procesul de recuperare, editare și contextualizare a unei lucrări uitate. Cartea pe care a scris-o deja, Dinu Lipatti – Concertul pentru orgă și pian, va fi extinsă în această perioadă printr-un jurnal de lucru care va documenta etapa finală a proiectului: repetițiile, pregătirea concertului, lansarea și reacțiile publicului. Cristina Struța va construi un material hibrid – între cercetare, reflecție personală și practică artistică – care va putea deveni în viitor o resursă utilă pentru alți interpreți și cercetători. Viziunea artistică a proiectului pornește de la ideea de ecou recuperat: o lucrare tăcută de zeci de ani revine la viață printr-o interpretare contemporană, dar fidelă spiritului original. Cristina Struța nu urmărește o recreare muzeală, ci o redare sinceră, curajoasă, care respectă structura compoziției, dar o activează în spațiul prezentului.
Stilul interpretativ va fi unul liric, profund, centrat pe respirația frazei și echilibrul dintre cele două instrumente. Va evita dramatismul artificial și va pune accent pe claritate, construcție și poezie interioară. Orga va fi tratată ca un partener egal cu pianul – un personaj sonor care aduce gravitate, dar și transparență în dialog. Metodele folosite în această perioadă de creație vor include: studiul comparativ al surselor: manuscrisul original, alte lucrări similare din epocă, scrisori; repetiții în cadrul unor sesiuni de lucru cu pianista Mara Dobrescu, înregistrări de etapă, analiza feedback-ului interpretativ; realizarea unui artist talk ca parte integrantă a procesului de lansare, prin care să conectăm publicul cu etapele invizibile ale creației; documentare foto-video a întregului proces, cu scop educativ și arhivistic. În final, scopul nu este doar realizarea unui concert, ci deschiderea unui dialog între epoci, între genuri și între tipuri de public. Proiectul este un prim pas dintr-un demers mai amplu de a restitui orgii cu un rol activ și expresiv în creația românească și de a readuce în atenția scenei contemporane lucrări uitate, dar valoroase.
Cristina Struța a început studiul pianului la vârsta de 5 ani, iar la 14 ani s-a orientat către orgă, instrument care a devenit centrul activității sale artistice. A absolvit Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara în 2016, la clasa prof. univ. dr. Felician Roșca, urmând apoi studiile de master, finalizate în 2018 și doctorat în 2023. Cristina Struța a participat la cursuri de măiestrie susținute importanți organiști europeni precum Daniel Roth, Jean-Paul Imbert, Esteban Elizondo, Renato Negri, Gianpaolo di Rosa și Laszlo Csanadi. A obținut premii importante la concursuri naționale și internaționale: Premiul III la Concursul Internațional de Orgă din Szeged (2014), Premiul II la Timorgelfest (2015), Premiul Radio Timișoara pentru interpretarea unei lucrări românești (2015), Premiul II la Concursul Ada Ulubeanu din București (2019), și Premiul de Excelență Eugen Todoran (2016). Cariera sa concertistică cuprinde zeci de recitaluri și concerte în România (Timișoara, Arad, Oradea, Satu Mare, Reșița) și în străinătate: Paris, Viena, Lausanne, Roma, Reggio Emilia, Szeged, München, Pécs.
În anul 2022 a efectuat un turneu de concerte în Israel (Ierusalim, Betleem, Nazaret), iar în 2024 a susținut recitaluri de orgă la Panteonul din Roma și în Portugalia, la Vila Real. Este lector universitar doctor la Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, unde contribuie activ la formarea noilor generații de muzicieni organiști. Cristina Struța este, de asemenea, implicată în organizarea de evenimente culturale. Este director artistic al festivalurilor Orgile Cetății, Timorgelfest și Barocul în Ipostaze Contemporane, organizate de Asociația Culturală Timorgelfest, precum și coordonator al unor proiecte culturale și educative precum #Concerte’nSat, Deschide lumea prin muzică și Vacanțe pe portativ.
Responsabilitatea pentru conținutul textelor, fotografiilor și materialelor prezentate pe această pagină aparține exclusiv organizatorului evenimentului. Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara nu își asumă răspunderea pentru acuratețea, veridicitatea sau drepturile de autor aferente acestora.