Educație Smart pentru elevii Liceului Teoretic Special IRIS, Timișoara pentru elevii cu deficiențe de vedere se desfășoară în două etape: Școala de vară și Concursul Național TIC. Liceul Teoretic Special IRIS își propune să dezvolte sfera culturală a elevilor ambliopi și nevăzători prin utilizarea tehnologiei informației și comunicării. Prin activitatea cu elevii se va aduce un plus de valoare atât beneficiarilor (elevii și familiile acestora, comunitatea), cât și propriului personal prin crearea și implementarea de activități educative non-formale, desfășurate in prima etapa a proiectului iunie-august 2022.
Proiectul are ca scop diminuarea inegalităților de șanse și a disparităților în dezvoltarea copiilor și tinerilor cu deficiențe de vedere de la Liceul Teoretic Special Iris din Timișoara, creșterea stimei de sine a acestora, precum și formarea de abilități de viață independentă prin utilizarea tehnologiilor de acces specifice deficienței de vedere în cadrul atelierelor practice. De asemenea, ne propunem stimularea interesului față de știință, prin activități non-formale cu caracter practic-aplicativ pentru a realiza un transfer al cunoștințelor teoretice în practică. Asociația pentru Sprijinirea Copiilor și Tinerilor Ambliopi și Nevăzători Iris (ASCTAN) a fost înființată în 2008. Scopul asociației este îmbunătățirea calității vieții și a educației copiilor și tinerilor cu deficiențe de vedere și asociate în vederea integrării lor într-o societate modernă.
Accesibilizarea tuturor materialelor, utilizarea softurilor specifice nevăzătorilor, integrarea tehnologiei în descoperirea unor concepte, ateliere de educație non-formală cu caracter practic-aplicativ pentru a realiza un transfer al cunoștințelor teoretice în practică, reprezintă activități esențiale în cadrul proiectului. Prin intermediul atelierelor de formare din cadrul acțiunii Școala de vară se dorește ca elevii cu deficiențe de vedere să deprindă abilități practice, de adaptare în comunitate, printr-o educație Smart care să contribuie la diminuarea inegalităților de șanse și a disparităților în dezvoltarea copiilor și tinerilor. Prin intermediul Concursului național de tehnologia informației și comunicațiilor, elevii cu deficiențe de vedere din țară, din ciclul gimnazial și liceal, își pot demonstra abilitățile deprinse în cadrul atelierelor practice: utilizarea tehnologiei, gândire critică, muncă în echipă prin colaborarea în echipe neomogene la realizarea unor reviste și broșuri pe o temă dată.